Odzież reklamowa z odpowiednim nadrukiem firmowym w postaci np. emblematu, logotypu firmy, stanowi bardzo ważną wizytówkę przedsiębiorstwa. Jednak nie mniej duży wpływ na wizerunek firmy poza odpowiednim projektem graficznym i dopasowaniem kolorystyki fasonu koszulki do stylu firmy, ma także odpowiednia jakość odzieży firmowej.
Osoby, które chcą wybrać koszulkę wysokiej jakości, szukają parametrów przekładających się na to, że materiał jest naprawdę dobry. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, czym powinno się kierować, wybierając np. koszulki. Często osoby, które nie mają na co dzień styczności z branżą odzieżową sugerują się w pierwszej kolejności gramaturą materiału. Niestety mylnie zakładają one, że ten parametr świadczy o dobrym gatunku danego materiału. Wyjaśniamy zatem, czym jest gramatura i co może świadczyć o dobrej jakości odzieży.
Co to jest właściwie gramatura koszulki?
Gramatura materiału, z którego wytwarzana jest odzież to waga 1m2 tego materiału, którą wyraża się w gramach, stąd też pochodzi określenie gramatura. Oznacza to, ile ważyłby wycięty fragment koszulki o wymiarach 100x100 cm zważony na bardzo dokładnej wadze elektronicznej. W ten sposób otrzymać można gramaturę koszulki. Jednak taka wartość dotyczyłaby tylko czystej bawełny. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż na ciężkość materiału wpływa również jego kolor (a właściwie zabarwienie). Otóż im ciemniejsze zabarwienie ma koszulka, tym więcej zostało zużyte pigmentu, aby zafarbować ten materiał, a to automatycznie zwiększa jego masę.
Czy grubość koszulki przekłada się na jej jakość?
Często gramatura postrzegana jest jako synonim jakości koszulek. Niezwykle często poszukiwania tej odzieży rozpoczyna się od wybrania grubości materiału. Lecz jak już wspomniano we wstępnie, gramatura nie przekłada się na jakość koszulki. Ma rzecz jasna na nią pewien wpływ, lecz nie będą to nigdy pojęcia tożsame. Można bowiem mieć do czynienia z koszulką, której gramatura wynosi 150g/m2 i będzie mieć ona doskonałą jakość, lecz z drugiej strony koszulka o gramaturze 200g/m2 może być dużo gorszego gatunku.
Co ma wpływ na jakość koszulki?
Na jakość odzieży wpływa kilka czynników, a wśród nich należy wymienić:
- rodzaj oraz jakość włókien, które zostały użyte do produkcji danej odzieży – dobrą jakością odznacza się odzież wytwarzana z włókien naturalnych, takich jak np. wełna, bawełna czy jedwab, dobrą jakością odznacza się też wiskoza, która co prawda jest włóknem sztucznym, lecz pozyskuje się ją w naturalny sposób, ubrania z poliestru czy akrylu będą mieć nieco niższą jakość, zwłaszcza akryl ma niską przepuszczalność powietrza, szybko się mechaci i nie wchłania wilgoci;
- szwy, przeszycia i wykończenie odzieży – nawet koszulka, która została wykonana z najwyższej jakości bawełny, ale jest niedbale, źle zszyta, nie będzie charakteryzować się lepszą gatunkowością, szwy nie mogą się pruć już po pierwszym założeniu, także te wewnątrz, należy zwrócić uwagę na to, czy materiał został odpowiednio podłożony i czy brzegi są zakończone równomiernie, w przypadku koszulek ważną rolę odgrywają także ściągacze – te z domieszką elastanu pozostaną na dłużej w swoim kształcie niż te wykonane ze 100% bawełny, w koszulkach polo warto sprawdzić, czy guziki zostały dobrze przyszyte.
Wyższa jakość naturalnych materiałów, nie oznacza jednak, aby zupełnie zrezygnować z materiałów syntetycznych, jak np. poliester czy poliamid. Niektóre z tych materiałów spełniają bowiem funkcje, których nie są wstanie zapewnić materiały naturalne. Syntetyki wyróżniają się dużą odpornością na rozciąganie, co ma zastosowanie w produkcji odzieży sportowej. Poza tym nie gniotą się i nie wymagają prasowania. Włókna syntetyczne w zasadzie w ogóle nie pochłaniają wilgoci, nie są atakowane przez mole i nie uczulają.